неділя, 13 грудня 2015 р.

Досвід роботи

                                                                                                                    Досвід роботи
                                                                                                                    вчителя математики
                                                                                                                    Піско-Радьківської ЗОШ
                                                                                                                         І-ІІІ ступенів
                                                                                                                    Борівського району
                                                                                                                    Харківської області
                                                                                                                    Носатої Ірини Дмитрівни


     Тема досвіду
     Використання елементів креативного навчання на уроках математики з метою творчого, інтелектуального розвитку учнів.                                                                                
     Провідна наукова ідея                                                                                                    
      Використання елементів креативного навчання на уроках математики  шляхом індивідуального або групового пошуку рішення проблеми на підвищеному рівні зусиль із використанням інтерактивних методів роботи та зміни ролі вчителя на роль менеджера, організатора учбового процесу для формування загальнолюдських ціннісних орієнтирів школярів та їх соціальної компетенції.                                                                                            
     Актуальність досвіду                                                                                                        
       Ця тема актуальна в педагогіці, так як вона має на меті пошук наукових основ навчання, де визнавались би індивідуальні можливості кожної дитини та їх зміни у процесі навчання. Без уміння творчо мислити жодна технологія навчання не буде ефективною. Головною метою креативного навчання є формування активного, творчого мислення учня і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання.                                                                              
     Мета                                                                                                                          
     Сприяти підвищенню  математичної культури школярів, розширювати кругозір, посилювати інтерес до предмету, створювати максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації.                                                                                                    
     Завдання                                                                                                                               1. Формувати активну, креативно мислячу, порядну і відповідальну особистість, здатну адекватно діяти за будь-яких обставин, професійно компетентну та відверту.                                                                                                            2. Виховувати людину, здатну творчо засвоювати знання і застосовувати їх на практиці, вільно і самостійно вирішувати проблеми.                                                    3. Підвищувати навчальні  досягнення  учнів.                                                  
4. Вчити працювати з інформацією, аналізувати, оцінювати, вирішувати пізнавальні та практичні задачі, чітко висловлювати свої думки.                             5. Відродити інтелектуальний потенціал країни, від якого залежить майбутнє нашої держави.                                                                                                      
     Педагогічне кредо вчителя: «Педагоги не можуть успішно когось навчати, якщо в цей час ретельно не вчаться самі».                                                      
     Сучасність потребує від людини не тільки суми знань, умінь та навичок, а що важливіше, вміння самостійно здобувати й використовувати на практиці нові знання.                                                                                                                                
     В 1995 році я закінчила Харківський державний педагогічний  університет ім. Г.С. Сковороди за спеціальністю математика. Стаж педагогічної роботи – 26 років. В 2013 році підтвердила кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої  категорії». З 2010 року виконую обов’язки керівника районного методичного об’єднання вчителів математики. Беру активну участь в підготовці та проведенні семінарів-тренінгів по підготовці обдарованих учнів до олімпіад з математики. Змістовні, цікаві заняття, які я з задоволенням відвідую, проходять на КВНЗ «ХАНО», де педагоги-методисти, вчителі-майстри навчають та діляться досвідом своєї роботи. Тому завжди переді мною стояла основна мета – максимальний розвиток особистості.                                          
     Підвищення інтелектуального потенціалу нації і розвиток творчої особистості є однією з найактуальніших цілей освіти. Тому одним з основних завдань української школи є виховання творчої людини. З цією метою мають бути створені максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації. Саме  тому я  працюю  над  темою свого  досвіду «Використання елементів креативного навчання на уроках математики з метою творчого, інтелектуального розвитку учнів».                                                                                                                
     Креативне навчання – це процес постійної співпраці вчителя та учня. Навчальний процес організовується, як живий контакт партнерів, зацікавлених один у одному та в справі, якою вони займаються разом. Креативне навчання має характерну рису: навчальний процес зливається з життям і з рішенням реальних творчих задач.                                                                
     Учитель математики повинен не лише досконало знати предмет, але й мати «ключ» до свідомості й серця своїх вихованців. Таким «ключем» є різноманітні та цікаві способи і прийоми організації роботи учнів на уроці.        Впровадження на уроці розвиваючих ігор може сприяти розвитку пізнавальної активності  школярів. Використання нетрадиційних уроків дає змогу практично застосовувати математичні знання дітей. Для цього необхідно володіти сучасними методами, які б пробуджували у школярів бажання пізнавати нове. Математичні розвиваючі ігри, ребуси, логічні завдання дають можливість розвивати математичні здібності, мислення, просторову уяву, фантазію, пам’ять, увагу дітей, допомагають дитині оволодіти вмінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, проявляти кмітливість,винахідливість.                                                                                           Постійний творчий пошук –  характерна риса педагогічного почерку кожного вчителя, тому особливу увагу звертаю на позакласну роботу. Позакласна робота з математики дуже важлива для пробудження в учнів інтересу до предмету.                                                                                              
     Традиційно кожного року, згідно з навчальним планом школи, організовую тиждень математики. Діти готують математичні фокуси, обговорюють конкурси, створюють презентації. Математичні вікторини, змагання, ігри, прес-конференції, вечори сприяють підвищенню математичної культури, розширюють і поглиблюють здобуті на уроках знання, дають можливість застосування їх на практиці.                                                                                        
     Постійно планую роботу  з обдарованими учнями. Для цього використовую індивідуальну роботу. Під час занять такі діти виявляють свої здібності з математики, розширюють і поглиблюють набуті знання, навчаються працювати над математичними проблемами, читати відповідну літературу. Це сприяє підвищенню їх математичної культури, розширенню кругозору і дальшому посиленню інтересу до предмету. Готуючи учнів до олімпіад, намагаюся більше розв’язати задач різного рівня складності.                                                                                                                                                                               На своїх уроках у різних формах повідомляю учням про значення математики, її зв'язок з іншими предметами. Намагаюся пов’язати матеріал з біографіями видатних математиків, з відомостями про їх мислення, що доповнює зміст підручника, розкриває походження певних математичних термінів і понять.                                                                                                                
     Під час розв’язування задач пропоную учням коментувати виконання дій. Це сприяє розвиткові усного мовлення, формуванню у школярів вмінь правильно і грамотно висловлювати свої думки українською мовою. Уже в 5, 6 класах вчимося складати задачі, які містять історичні дані, відомості про тваринний та рослинний світ регіону, в якому проживають школярі.                              
     У 7-9 класах в процесі вивчення геометричних перетворень знайомлю дітей з культурою українського народу за допомогою різних українських орнаментів (вишиванок).                                                                                                                                      
     У 10-11 класах продовжую працювати над матеріалом, пов’язаним з іменами та біографіями видатних українських математиків. Історичними фактами розширюю кругозір учнів, підвищує їхню загальну культуру, даю можливість краще зрозуміти роль математики в сучасному суспільстві, поглиблюю розуміння матеріалу, що вивчається. Знайдену інформацію подаю у вигляді математичних змагань, конкурсів. Учні на таких уроках особливо активні, бо вони їх співавтори, творці. Постійно добираю цікаві запитання і приклади, що поступово і непомітно залучає кожного учня до процесу пізнання. У системі креативного навчання важливе місце посідає обчислювальна практика. У 5-6 класах виконується основний обсяг роботи обчислень з раціональними числами. У наступних класах ці навички розвиваються і закріплюються. Важливий момент – уміння виконати наближені обчислення, зробити прикидку. Слід мати на увазі і розвиваючу функцію усних обчислень: вони активізують увагу і пам'ять учнів, спонукають їх до раціональної діяльності. Якщо в учнів середніх класів добре сформовані ці навички, це є запорукою того, що в старших класах розв'язування задач не буде викликати особливих труднощів. Творчі здібності, як і інші здібності людини, вимагають постійного тренування. Завдання вчителя – збудити здібності своїх учнів, виховувати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожну задачу.                                                          
      Результатом використання елементів креативного навчання на уроках математики є такі досягнення учнів:                                              
переможці ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики;
учасники ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики;
призові місця в математичному конкурсі «Кенгуру», «Олімпус»;
   Отже, розвитком креативного мислення на уроках математики необхідно керувати. Організація такої діяльності – це створення умов для якісної навчально-виховної роботи.
Шляхи подальшого вдосконалення та розвитку                                            
     Вдосконалення системи роботи, направленої на виховання креативно  мислячої  особистості, впевненої  в своїх силах, вміючої працювати самостійно та в колективі шляхом поєднання інтерактивних методів навчання з технологією саморозвитку та технологією розвивального навчання.

                                                   











0 коментарі:

Дописати коментар