неділя, 14 лютого 2016 р.

ТЕСТ-ЗАПИТАЛЬНИК БАТЬКІВСКЬКОГО СТАВЛЕННЯ ДО ДІТЕЙ (А.ВАРГА,В.СТОЛІН)


     Тест-запитальник батьківського ставлення(ЗБС)-це психодіагностичний інструмент,зорієнтований на виявлення батьківського ставлення до дітей у тих, хто звертається за психологічною допомогою з питань виховання дітей та спілкування з ними.
      Батьківське ставлення сприймається як система різноманітних почуттів до своєї дитини,поведінкових стереотипів, які використовуються у спілкуванні з нею, особливостей сприйняття та розуміння характеру й особистості дитини, її вчинків.


        СТРУКТУРА  ЗАПИТАЛЬНИКА
         Запитальник складається із 5 шкал.
1.
Прийняття-зневажання. Шкала показує інтегральне емоційне ставлення до дитини. Зміст одного полюса шкали:батькам подобається дитина такою, яка вона є. Вони поважають індивідуальність дитини,симпатизують її. Батьки намагаються проводити якомога більше часу разом із дитиною, схвалюють її інтереси та плани. На іншому полюсі батьки сприймають свою дитину погано,нездатною, невдахою. Їм здається,що дитина не досягне успіху в житті через низькі здібності, брак розуму, погані звички. Часто батьки відчувають стосовно дитини злість, роздратування, образу. Вони не довіряють дитині й не поважають її.
2.
Кооперація-соціально бажаний образ батьківського ставлення. За змістом ця шкала має такий вигляд:батьки зацікавлені у справах і планах дитини, намагаються у сьому допомогти дитині, співчувають їй. Батьки високо оцінюють інтелектуальність та творчі можливості дитини, пишаються її успіхами. Вони заохочують ініціативу і самостійність дитини, намагаються бути з нею на рівні. Батьки довіряють дитині, намагаються захистити її точку зору під час суперечок.
3.
Симбіоз-шкала відбиває міжособистісну дистанцію у спілкуванні з дитиною. За наявності великої кількості балів за цією шкалою можна вважати,що батьки прагнуть до симбіотичних стосунків з дитиною.
     За змістом ця тенденція така:батьки відчувають себе з дитиною одним цілим, намагаються задовольнити всі потреби дитини, захистити її від труднощів і негараздів життя. Батьки постійно відчувають тривогу за дитину, дитина видається їм маленькою й беззахисною. Тривога батьків підвищується, коли
дитина починає  відокремлюватись через обставини, бо за власним бажанням батьки не дають дитині проявити самостійність.
4.
Авторитарна гіперсоціалізація-відбиває форму і напрямок контролю за поведінкою дитини. За наявності великої кількості балів з цією шкалою у батьківському ставленні чутко проявляється авторитаризм. Батьки вимагають від дитини беззастережної слухняності та дисципліни. Вони намагаються  навʼязати  дитині  свою волю, не в змозі сприймати її точку зору. За прояви свавілля дитину суворо карають. Батьки пильно стежать за соціальними досягненнями дитини і вимагають соціального успіху. При цьому батьки добре знають дитину, її  індивідуальні здібності,навички думки, почуття.
5.
Маленький невдаха-відбиває особливості сприйняття та розуміння дитини батьками . При високих значеннях за цією шкалою в батьківському ставленні наявне прагнення інфантилізувати дитину, надати їй особистих і соціальних рис нездари. Батьки уявляють дитину молодшою за її реальний вік. Інтереси, захоплення, думки і почуття дитини видаються батькам дитячими, несерйозними. Дитину вважають нездатною до успіху й такою, що піддається поганим впливам. Батьки не довіряють своїй дитині, відчувають прикрість через її неуспішність та некмітливість.
                 
                     ТЕКСТ ЗАПИТАЛЬНИКА

1.Я завжди співчуваю своїй дитині.
2.Я вважаю своїм обовʼязком знати геть усе, що думає моя дитина.
3.Я поважаю свою дитину.
4.Мені здається, що поведінка моєї дитини не відповідає нормі.
5.Треба якомога довше тримати дитину осторонь від реальних життєвих проблем, якщо вони її травмують.
6.Я відчуваю прихильність до дитини.
7.Хороші батьки захищають дитину від труднощів життя.
8.Моя дитина часто дратує мне.
9.Я завжди намагаюсь допомогти своїй дитині.
10.Трапляється, що брутальне ставлення до дитини приносить їй велику користь.
11.Я відчуваю прикрість через свою дитину.
12.Моя дитина нічого не досягне в житті.
13.Мені здається, що діти глузують з моєї дитини.
14.Моя дитина часто вчиняє таке, що, крім зневаги, вона нічого не викликає.
15.Для свого віку моя дитина дещо не зріла.
16.Моя дитина навмисно погано поводиться, щоб розізлити мене.
17.На мою дитину впливає все погане.
18.Мою дитину важно навчити хороших манер.
19.Дитину треба тримати в жорстоких рамках, тоді з неї виросте порядна дитина.
20.Я люблю, коли друзі моєї дитини приходять до нас додому.
21.Я допомагаю своїй дитині.
22.Моя дитина не досягне успіху в житті.
23.Коли в компанії знайомих говорять про дітей, мені трохи соромно, що моя дитина не така розумна і здібна, як мені хочеться.
24.Я жалію свою дитину.
26.Коли я порівнюю свою дитину з ровесниками, вони здаються мені дорослішими і за поведінкою, і за поглядами.
27.Я із задоволенням поводжу з дитиною все своє дозвілля.
28.Я часто шкодую про  те, що моя дитина підростає й дорослішає, і  з ніжністю згадую її маленькою.
29.Я часто виявляю в собі вороже ставлення до дитини.
30.Я мрію про те, щоб моя дитина досягла всього того, що мені подобається і варте уваги.
31.Батьки мають пристосуватися до дитини, а не лише вимагати цього від неї.
32.Я намагаюсь виконувати всі прохання моєї дитини.
33.Під час сімейних нарад слід враховувати думки дитини.
34.Я дуже цікавлюся життям своєї дитини.
35.У конфлікті з дитиною  часто можу визнати, що вона зі свого боку має рацію.
36.Діти рано дізнаються, що батьки можуть помилятися.
37.Я завжди рахуюсь із дитиною.
38.Я відчуваю до дитини приятельські почуття.
39.Основні причини капризувань моєї дитини-егоїзм, впертість і лінощі.
40.Неможливо нормально відпочити, якщо проводити відпустку з дитиною.
41.Найголовніше, щоб у дитини було спокійне та безтурботне дитинство, а решта-додасться.
42.Іноді мені здається, що моя дитина не спроможна ні на що гарне.
43.Я підтримую захоплення своєї дитини.
44.Моя дитина може вивести із себе кого завгодно.
45.Я розумію засмучення моєї дитини.
46.Моя дитина часто дратує мене.
47.Виховання дитини-постійне нервування.
48.Сувора дисципліна в дитинстві формує сильний характер.
49.Я не довіряю своїй дитині.
50.За суворе виховання діти потім дякують.
51.Іноді мені здається, що я ненавиджу свою дитину.
52.У моєї дитини більше вад, аніж чеснот.
53.Я поділяю інтереси своєї дитини.
54.Моя дитина не в змозі зробити що-небудь самостійно, а якщо і зробить, то обоʼязково не так.
55.Моя дитина виросте непристосованою до життя.
56.Моя дитина подобається мені такою, яка вона є.
57.Я старанно стежу за станом здоровʼя моєї дитини.
58.Часто я захоплююсь своєю дитиною.
59.Дитина не повинна мати секретів від батьків.
60.Я невисокої думки про здібності моєї дитини і не приховую цього від неї.
61.Найкраще, щоб дитина дружила з тими дітьми, які подобаються її батькам.
                 
                 КЛЮЧІ ДО ЗАПИТАЛЬНИКА 
І.
Прийняття-зневажання:3,4,8,10,12,14,15,16,18,20,23,24,26,27,29,37,38,39,40,42,43,44,45,46,47,49,51,52,53,55,56,60.
ІІ.
Образ соціально бажаної поведінки:6,9,21,25,31,33,34,35,36.
ІІІ.
Симбіоз:1,5,7,28,32,41,58.
І
V.Авторитарна гіперсоціалізація:2,19,30,48,50,57,59.
V.Маленький невдаха:9,11,13,17,22,28,54,61.
                 
           ПОРЯДОК ПІДРАХУНКУ БАЛІВ

Під час підрахунку балів за всіма шкалами враховується відповідь
Правильно.
     Високий бал за відповідними шкалами інтепретується як:
І-зневажання,
ІІ-соціальна бажаність,
ІІІ-симбіоз,
І
V-гіперсоціалізація,
V-інфантилізація(інвалідизація).
     Інформацію про сімʼю можуть дати й самі діти у творах і малюнках
«Моя Сімʼя». При чому останні показують,яке місце займають сімʼя,сімейні стосунки в структурі особистості учня, як їх тлумачать самі вихованці.



0 коментарі:

Дописати коментар